För närvarande använder jag mycket tid till att förbereda en kurs kallad Arguing and Convincing in an International Cross-Cultural Contextvilket innebär att jag har tagit kontakt med en mängd olika handelskammare och ambassader samt kontaktat mitt personliga nätverk som befinner sig runt om i världen för att uppdatera mig och lära mig mer om olika länders affärskulturer.
Grunden för att kunna göra affärer är dock att känna till förhandlingsteknik, mötesteknik och nätverkande och för er som vill ha lite tips om det rekommenderar jag verkligen The British Councils korta, enkla och kärnfulla tips som de presenterar tillsammans med BBC
på följande sida: http://www.teachingenglish.org.uk/english-for-business
Där finner ni nedladdningsbara Pdf-blad där ni kan lära er eller utveckla er förmåga att förhandla, interagera och nätverka, det senare blir alltmera viktigt även på den internationella marknaden så det är bara att ta skeden i vacker hand och lära sig hur man gör.
Givetvis finns det mängder av böcker i ämnet varav Gustaf Lewenhaupts bok Vett och Etikett samt Catharina Forslunds Oskrivna Regler som jag verkligen rekommenderar er att läsa men när det ibland refereras till fax och OH-presentationer inser man vikten av att gå till de som arbetar i de olika länderna för att få aktuell information om de specifika länder som ni planerar att göra affärer med. Ett bra exempel information som går att få är nedanstående:
Den svenska handelskammaren i Brasilien svarade i stort sett omedelbart med följande, ganska specifika svar, (vilket jag tackar Hugo Oljemark för 🙂 ):
Small Talk – De är bra på det och det är en viktig del i affärskulturen. Bygger upp förtroende och vänskap.
Tid – Tid är inte så viktigt. Svårt att passa tider. Kan ge återbud på kort varsel. Kan vara svårt att få besked om att ett möte blir av eller ej.
Team-work – något i mitten. Många internationella bolag i Brasilien med deras företagskultur. Brasilianska bolag mer hirarkiska och underordnade lyder order. De som jobbar i sveska bolag gillar den skandinaviska ledarskapsmodellen och det fungerar normalt bra.
Frågestil – varierar mycket. Inget speciellt för landets kultur. Mer individuell skillnad
Detalj – mer övergripande än svenskar som ofta gillar detaljer
Hur de berättar en historia – mycket målande med många ord och många liknelser. De är ofta bra berättare men lite långdragna.
Förhandling – mycket relationsorienterade
Ordförandes roll– varierar mycket. Inget speciellt för landetskultur. Mer individuell skillnad
Visa känslor – Betydligt mer än vad vi svenskar gör
Presentations teknik – på portugisiska är de självsäkra och gör det mycket målande. På engelska blir det ofta uppläst och tafatt då de inte behäskar språket så bra
Attityd kring kritik– varierar mycket. Inget speciellt för landetskultur. Mer individuell skillnad
Förhandling – skickliga ej så rakt på som vi svenskar, mer tålamod och inte så resultatorienterade. Har ofta inte så bråttom ochfår därmed en fördel.
Respekt – Status är viktigt, men omtanke och vänskap betyder också mycket. Personliga mötet viktigare än i Sverige
Mötesmål – inte så uttalade. upplever att svenska är mer resultatorienterade och vill visa det. vi talar gärna om att vi jobbar mycket för att verka effektiva, Brasilianaren gör sällan det utan vill framstå som de kan ta det lugnare (vilket de i de flesta fall inte gör men de vill verka mer avslappnade medans vi skall vara lite mer effektiva och kanske mer spända)
Tack för dessa råd Hugo Oljemark! Hoppas att ni där ute i Cybervärlden också kan ha nytta av dessa råd.
Tänk på att ju bättre förberedd du är desto större chans kommer du ha att lyckas. Att ständigt utvecklas, var villig att anpassad dig och visa ödmjukhet inför nya kunskaper, oavsett erfarenhet, kommer att göra dig till en mycket kompetent affärsman som kan göra affärer med bra resultat oavsett land och kultur.
Passa på. om du har möjlighet, att reflektera över nya kunskaper och hur du skall tillämpa dem när du promenerar eller som jag… tar dig en dag att vara ute och njuta med kameran som i onsdags 🙂 Resultatet ser du nedan.