Jag kan inte nog understryka hur viktigt det är med rätt hjälpmedel på rätt plats. Dina åhörare kan förstå hur du tänker och vad du vill få fram om de får se en bild, ett stapeldiagram, ett pajdiagram eller grafer, ett OH, ett föremål, en modell, skriver på tavlan eller använder din kropp för att visa med gester vad du menar.
Nyckeln till framgång är ENKELHET.
ÖGAT hjälper dig att minnas oehört mer än vad du kanske är medveten om. Visste du att de flesta minns 75% av det visuella men enbart 13% av det som de hört och 12% hörsel + lukt kombinerat? Detta kan givetvis skifta om man är känslig för ljud och lukter men faktum är att det stora flertalet människor minns vad de sett bättre än vad de hört så försök att göra vad du kan för att kunna illustrera vad du skall tala om. Jag har letat febrilt på bloggens administrationssida för att kunna åskådliggöra detta men vi får se hur det blir i slutänden… Hmm, bilderna blir lite för stora så jag får återkomma när jag lyckats bemästra teknikens under 🙂
Allra bäst fungerar ORD + BILD tillsammans men snälla UNDVIK att presentera en massa bilder i snabb följd med en massa text i à la Power Point, för hur fina och bra de än är så har hjärnan svårt att urskilja vad som är speciellt viktigt om du som talare inte väljer ut några enstaka bilder eller diagram och pratar om dem, förklarar innebörden.
När det gäller Power Point presentationer eller OH-blad så tänk på att skapa en bild som är enkel, klar och lättöverskådlig. Låt bilden vara stor nog att uppfattas av alla och likadant med text. Ha ej mer än sex rader text synlig i taget på ett OH annars förvirrar du mer än vad du upplyser. Det rekommenderas att man lägger OH på sidan för då kommer allt med.
Föremål är populära att ta med upp för att förklara hur de används eller att använda som illustration för något. Modeller på något man tänkt utveckla är också bra att ta med sig upp men både föremål och modeller måste vara tillräckligt stora att synas ordentligt annars förlorar de sin mening. Sänd inte runt föremålet/föremålen för då kommer dina åhörare att vara fullt upptagna med att vänta på sin tur och när de väl fått föremålet i sin hand kommer de att glömma bort dig en stund för att då kommer deras sinnen att vara helt fokuserade på det istället för dig och värdfull information kan gå förlorad.
Om du använder dig av en whiteboard så akta dig för att vända dig mot tavlan och prata för då kommer dina åhörare inte att höra dig. Stå inte heller för långt till höger då du skriver åt det hållet, (om du inte skriver arabiska eller något annat språk som skrivs åt motsatt håll för då får du får du tänka tvärtom). Utnyttja färger av olika slag för att få fram olika idéer och tankar, skilja på grafer i diagram osv så blir det lättare att urskilja. Du kan använda en specifik färg om du vill visa på vad du själv vill visa på och låta den färgen vara genomgående för det du presenterar. Tänk på att svart och blått syns bäst, sedan kommer rött och sist grönt.
Glöm inte bort att färger även kan fungera som symboler. Vad tänker du själv på när du ser rött? Kärlek? Ilska? Varningsskyltar? Rea? Grönt? Ekologiskt? osv.
Precis som när du skriver på blädderblock skall du skriva bokstäver/siffror som är minst 5 centimeter höga för att synas i ett vanligt klassrum men du får anpassa dig efter lokalen. Kolla innan så du inte glömmer bort det av nervositet. Du kan förbereda sidorna på ett blädderblock, antingen genom att skriva/rita innan eller att dra blyertslinjer som du kan fylla i.
Siffror, trender, idéer är oftast bättre att presentera som olika slag av diagram, stolpdiagram, pajdiagram eller vanliga grafer. Det ger en möjlighet till jämförelser med helheten. Då kan åhöraren lättare förstå hur mycket ökning/sänkning du talar om. Återigen – Använd färger och gör diagrammet stort så att alla kan se!
Jag hoppas att du skall ha någon nytta av detta. Vi kan alla förbättra oss i att använda visuella hjälpmedel, oavsett om vi har använt dem i överflöd eller bara råkat glömma bort hur oerhört effektiva de är. Kom ihåg att ögat står för 75% av det vi minns 🙂 Lycka till.