I dagens lokaltidning, Hallandsposten, finns det en artikel om festkläder. Den är hämtad från Veckorevyn och jag tänker nämna lite om dess innehåll då den kan jämställas med vårt språk, rätt språk, still och ord vid rätt plats.
I artikeln, Tre modetrender det snackas om, nämns det vad som kan passa för helgens fester; svart, stora örhängen, skärp och varför inte en kjol i chiffongtyg med tyll under. Detta jämfördes med Nobelfestens kodex för de ädla damerna, svinrygg och kanske en tiara ihop med hellånga klänningar i sidentaft, formade som fodral. Var sak på sin plats då det kanske vore mindre roligt att se våra prinsessor och vår drottning komma i kavajer från Topshop och paljettprydda tights…
Beroende på tal, ämne, miljö och omständigheter bör man anpassa sitt språk för att nå sina åhörare.
Ni kanske kommer ihåg följande citat från Sång efter skördeanden ur diktsamlingen Fridolins visor av Erik Axel Karlfeldt: ” -… och han talar med bönder på böndernas sätt men med de lärde på latin”. Det är nyckeln till att lyckas som talare, förmågan att kunna anpassa sig, att vara flexibel, skapa ethos, allt för att försöka nå dina åhörares hjärta så att de lyssnar och litar på dig och dina ord.
Jag skall helt kort beskriva vad som är bra att tänka på för att sedan återkomma med mer fördjupad information om de olika delarna. Hur väljer du de rätta och sköna orden? Hur klär du ditt tal för Nobelfesten med tiara och sidentaftklänning eller din presentation inför bolagsstyrelsen där korrekthet gäller à la mörk kostym? I det förstnämnda fallet kanske du kan briljera med de sköna orden, i stil med en tiara som glittrar och bländar genom att lägga ner mycket tid på utsmyckningen medan du i det andra fallet kan då kan du ha en speciell slips som gör dig unik, klarhet med konnotationer som får alla som lyssnar till dig att häpna. Vad skall du tänka på?
1. KORREKTHET, RENHET – PURITAS.
Hur? Var så korrekt, enkel och exakt du kan, specificera vad du menar, antal eller procentsats istället för många exempelvis. Undvik alltför långa meningar så att inte åhörarna förlorar vad du vill ha sagt. Skall du framföra ett viktigt budskap så är det bättre att fokusera på det än på att beskriva saker runt omkring som lätt får dina åhörare att tänka på annat.
2. KLARHET – PERSPICUITAS.
a. Denotation – ett ords faktiska betydelse som du finner i en ordbok.
b. Konnotation – de referenser en människa har till det specifika ordet. Det sägs att dessa konnotationer beror på 1. Människans eget psyke och 2. Hennes sociala miljö 3. Hennes personliga historia och slutligen 4. Texten i sig, vilken relation orden och meningarna har till varandra.
För att dina åhörare skall förstå dig är det mycket viktigt att du tänker på vem som skall lyssna så att du anpassar ditt språk efter lyssnaren. Självklart förstår de som arbetar på samma företag som du vad du refererar till om du nämner fackuttryck som har med arbetet att göra MEN om det sitter någon utomstående i styrelsen bör du tänka på att förklara de uttryck du använder så att han/hon fortsätter att lyssna på dig. Om du är väl förberedd kan du använda dig av konnotativa strategier och få med dig dina åhörare. Hur?
a. Rekodifiering – ändra en grupps beteckning och ge den status. Svenska staten har försökt med detta då de för att hjälpa våra invandrare och höja deras status istället kalla dem nysvenskar. En annan rolig variant är de mängder av synonymer som finns till ordet ”städare”. Vad sägs om: Partikelreducerare eller varför inte Hygientekniker?
b. Överraskningseffekter – Bildts politiska blandning presenterades för några år sedan som en ”rödgrön” röra. För en svensk är det inte svårt att förstå den politiska betydelsen men skulle du försöka översätta detta till engelska skulle ingen förstå då de inte har ”våra” referenser.
c. Tvetydigheter – Vad menas egentligen? Lyssna på politiker så kommer du att finna många tvetydigheter. Om du skall ge besked om att avskeda personal men företaget har inte riktigt bestämt sig om hur många/vilka som skall behöva gå kanske du måste ge ett uttalande. Då kan det vara bra att vara tvetydig så att inte alla tappar hoppet. Det är balansgång att använda sig av tvetydigheter och det bästa vore om du slapp men i ibland är det ett måste. Var dock försiktig för det kan skada ditt ethos om det verkar som om du lovar men inte håller dina löften.
d. Metaforisering – Använd en vanlig metafor för att dölja något som inte är så trevlig. Hitler var en mästare på att försköna sina grymheter på detta vis. Han beskrev exempelvis Tyskland som en kropp, (vanlig metafor), och judarna som ohyra som måste utrotas. Vanliga metaforer är kropp, bil, buss mm.
e. Eufemism – När man beskriver något med ord som uppfattas som snällare och vänligare. Orden har inte samma referenser som man egentligen förknippar det egentliga orden med. Exempel på detta är folkmord, etnisk rensning som istället blir folkförflyttning. En vanlig eufemism vi ofta stöter på är när en vara ”bara” kostar… Konnotationen till ordet ”bara” får oss att tänka att vi gör ett kap om vi köper varan just då. När någon har dött säger man ofta att han/hon har gått bort eller vilar vilket i sig låter vänligare men som kan bli skrämmande fel om man säger det till ett barn som kan tro att de blivit övergivna eller att den döde snart kommer att vakna.
3. DESKRIPTION och EVIDENTIA.
Precis som du kan smycka dig med vackra smycken, klockor och kläder så kan du måla med dina ord så att dina åhörare kan se vad du menar för sin inre syn, (sådana bilder kallas evidentia i retoriken) eller bli mer påverkade känslomässigt. Kan du påverka alla dina åhörares fem sinnen, synen, hörseln, smak, lukt och känsel, med hjälp av behagliga och oväntade intryck så har du störst chans att lyckas. Talet blir vackrare och mer tilltalande men som alltid måste du anpassa dig efter ämne, miljö och åhörarskara. Du kan använda dig av kända citat och ordspråk som ger dig gratisskjuts då åhörarna oftast vet vad du menar och då har ni gemensamma konnotationer du kan spinna vidare på. Säger du sommar, jordgubbstårta, vita trädgårdsmöbler så får du människor nästan med automatik att tänka på ett sådant tillfälle de själv upplevt och de kanske kommer ihåg doften av jordgubbarna och äppelblommornas doft, mormors hemkokta saft mm.
4. UTSMYCKNING – ORNATUS.
Det sägs finnas cirka 200 troper och stilfigurer som gör att du kan leka med språket är du skriver/håller tal och de kommer att ge ditt tal den extra krydda som kommer att göra att just ditt tal kommer att hänvisas till. Vad är det som gör mammas köttbullar så speciella? Hon har samma ingredienser som alla andra men trots det så smakar de annorlunda, bättre och godare. Just så kan det bli nästa gång du skall presentera det nya projektet inför styrelsen eller när du skall hålla ett hyllningstal till någon.
En TROP är helt enkelt ett annat ord för ordbyte, en metafor är ett bra exempel på hur du byter ut ord mot en bild. FIGURER åstadkommer du genom att sätta ihop ord i en viss ordning för att få fram olika effekter. En av dem, anaforerna, har jag berört tidigare när jag nämnde hur Martin Luther King började flera meningar efter varandra med uttrycket: ”I have a dream”. En annan figur är adynaton, (grekiska för omöjlig), som presenterar en språklig omöjlighet för att visa på säkerheten i ett löfte. Ett sådant exempel finner vi i bibeln i Psalm 72:7 ”…och fred i överflöd tills månen inte mer är”. Ytterligare en biblisk figur finner vi i Matt 19:24 ”… Lättare för en kamel att komma igenom ett nålsöga än för en rik man att… ” och den kallas hyperbol, överdrift.
Ni förstår säkert varför detta avsnitt kräver en helt egen sida för här finns en uppsjö av roliga och intressanta möjligheter att variera sig på som jag gärna vill presentera för er. Många använder ni troligtvis utan att ens tänka på det i ert dagliga tal. Har du hört dig själva säga Aldrig eller Alltid när du pratat med dina nära och kära så vet du att du troligtvis inte riktigt menar riktigt så. Med andra ord handlar det om överdrifter = hyperboler eller underdrifter = litoteser.
5. DET SOM PASSAR – DECORUM.
Det är precis lika viktigt att du väljer rätt stilnivå på språket som att du inte tar på dig Nobelstassen när du skall dricka te med dina vänner eller klär dig i t-shirt och joggingkläder när du skall på 40-årig bröllopsfest. Detta är speciellt viktigt om du befinner dig i Frankrike och England. I Frankrike använder du specifika ord, gör bindningar och använder dig av ett akademiskt språk då du håller framställningar som har med ditt arbete att göra och missar du det förlorar du extremt mycket ethos. Engelskan är något lättare att hantera men fortfarande bör man göra skillnad på sin vokabulär och den meningsbyggnad du använder när du talar med folk i affären och när du gör affärer. I Sverige skojar Fredrik Lindström med våra dialekter och då uppfattas det inte som stilbrott utan hans faktaprogram blir istället humoristiska. Det handlar inte om att låta högtravande utan om att på ett lätt och enkelt sätt hålla dig till ett korrekt språk som passar den stilnivå du har valt.
I Sverige brukar man tala om talstilar som är kopplade till den sociala miljön; högstil, mellanstil och lågstil. Givetvis måste du som talare anpassa ditt tal efter din publik och ditt ämne men du måste även tänka på att vare sig höja/sänka din språkliga nivå över/under din sociala nivå för då låter det enbart märkligt. Behåll värdigheten om du talar om ett ämne som kräver det och visa respekt om du talar till Kungen, Professorer, olika dignitärer mm. Högstilen är oftast mer korrekt, kanske till och med uppfattas som något stel medan mellanstilen oftast används av politiker, vårdat språk men mer informellt för att skapa trovärdighet och förtroende. (I Frankrike används dock högstilen av både presidenten och politikerna såväl som akademiker och affärsmän. De är stolta över sitt språk och är utbildade för att kunna briljera med det som konståkare för på isbanan så ju noggrannare du är med språket i Frankrike desto bättre).
För att undvika att det blir monotont att lyssna till dig kan du svinga dig upp i högspråkets lianer för att beröra solen lite och låta den stråla ner mellan bladen på dig och ditt ämne. Vill du framstå som folklig så kanske du föredrar det språk folk i allmänhet talar, kanske med några dialektala ord/uttryck eller vardagsuttryck som kan anses lite grova för att ställa dig på samma sida som dina åhörare. För att lyckas med det måste de ha förtroende för dig så att inte dina åhörare tycker att du driver gäck med dem. Brukar du aldrig ha joggingbyxor och t-shirt utan istället slips och skjorta så känns du inte direkt övertygande när du plötsligt dyker upp i det och propagerar för att du verkligen känner för dina åhörare. Då kan de börja undra om det är något lurt på gång och det vore inte värt att offra ditt ethos för det.
Var den du är, bjud på dig själv, ägna mycket, mycket tid och lite till att finna rätt ord, språk och stil så ger du dig själv en fantastisk chans att utvecklas till en enastående god kommunikatör som människor gärna kommer att lyssna till.
På Återseende 🙂